De beste reclame die je maar kunt krijgen, is positieve feedback van klanten waar je al aan de slag bent geweest. En helemaal wanneer zo’n mooie recensie je meteen nieuwe klussen oplevert. Maar hoe verzamel je nou zoveel mogelijk recensies en, ook niet onbelangrijk, hoe ga je om met negatieve feedback? Wij geven je de beste tips!

 

Blijf vragen

Dit klinkt natuurlijk als een schot voor open doel, maar heel simpel vragen om een recensie van je werk is heel effectief. Het beste moment om dit te doen is tijdens of vlak na het afronden van een klus. Vraag allereerst of alles naar wens is verlopen, los eventuele problemen op en regel dan die positieve recensie. Zorg ervoor dat je dit bij elke klus doet, zodat je al snel een mooi overzicht hebt van goede feedback.

 

Kies de kanalen

Het krijgen van een mooie recensie kan natuurlijk via diverse kanalen. Idealiter verzamel je al je recensies op één plek, zoals in je Keurmerk Kwaliteitsvakman recensie-dashboard. Wist je dat je ook papieren recensies bij ons in kunt dienen? Dan zorgen wij dat ze onderaan je profiel komen te staan. Zo heb je altijd een mooi overzicht van al die lovende woorden van tevreden klanten.

Help ze schrijven

Wil je tevreden klant wel graag helpen om een recensie te schrijven, maar weet diegene niet zo goed hoe te beginnen? Help ze op weg! Vraag ze naar hun mening over specifieke onderdelen van de klus, zoals snelheid, netheid, afwerking etc. Dit geeft niet alleen de opdrachtgever, maar ook jou mooie richtlijnen en daardoor krijg je een uniform overzicht van jouw sterke kanten.

 

Negatieve recensies

Aangezien we niet iedereen tevreden kunnen stellen en er natuurlijk altijd zeer kritische klanten bestaan, kan er onverhoopt wel eens een minder positieve recensie verschijnen. Probeer dit te zien als een leermoment en ga er te allen tijde op de juiste manier mee om!

Goed om te weten, is dat mensen sneller negatieve dan positieve ervaringen zullen delen en iedereen krijgt er wel eens mee te maken. Maar hoe ga je er nu het beste mee om?

Zorg er in eerste instantie voor dat je deze vervelende recensie niet vanuit emotie benadert. Als je eerste reactie is om er dwars tegen in te gaan, laat het dan even rusten en ga er de volgende dag mee aan de slag. Geef gelijk aan dat je het ‘probleem’ van de klant graag wilt oplossen. Dit toont niet alleen professionaliteit, maar ook jouw oplossend vermogen.

Let bij het reageren goed op je taalgebruik en probeer bij de kern van de recensie te blijven. Bij sommige klanten kan humor goed werken, maar bij anderen werkt het juist averechts. Denk hier dus goed over na, want het kan juist heel slecht uitpakken.

Heb je het probleem van jouw opdrachtgever al opgelost en je excuses aangeboden, maar krijg je toch nog een negatieve recensie? Vraag je klant dan om die negatieve recensie te verwijderen en eventueel een nieuwe te plaatsen, waarin hij juist aangeeft hoe goed jij dit hebt opgelost. Zo wordt die vervelende klacht ineens een prachtig compliment!

 

Wat je in ieder geval in je achterhoofd moet blijven houden, is dat die positieve recensies het belangrijkst zijn. Reageer dus ook altijd op die mooie reviews en stimuleer je klanten om ze te (blijven) plaatsen.

Laat een Reactie achter