Als zelfstandig ondernemer weet jij heel goed waar je het beste in bent. Wat jouw kwaliteiten zijn en het specialisme van je bedrijf. Maar hoe bereik je jouw ideale klant? Daar lopen veel ondernemers nog wel eens tegenaan, zeker nu het relatief eenvoudig is om een volle agenda te hebben. Dus hoe zorg je ervoor dat je de krenten uit de pap kunt halen en de perfecte klant vindt? In dit blog delen wij handige tips om te zorgen dat klanten voor jouw bedrijf gaan kiezen.

 

1. Weet wie jouw ideale klant is

Ben je een timmerman die alleen met hergebruikte materialen werkt? Of heb je een schildersbedrijf dat gespecialiseerd is in op maat gemaakte glas in lood ramen? Dan zijn dit heel specifieke kenmerken die jou onderscheiden van je concurrent. En jouw ideale klant is dus ook degene die op zoek is naar dat specialisme. Hoe beter je zelf weet wie jouw ideale klant is, hoe beter je de online en offline communicatie hierop kunt afstemmen.

 

2. Wat en hoe?

Zo gauw je weet wie jouw ideale klant is, zijn er twee belangrijke vragen te beantwoorden. Allereerst is er de vraag wat jouw klant nodig heeft, waar hij behoefte aan heeft. Dat ‘probleem’ kun je namelijk dankzij jouw kunde en ervaring voor hem oplossen. Plaats je een bericht op social media, richt je dan op dat ‘probleem’ en laat zien hoe jij daarbij kunt helpen. Een voorbeeld: ‘Wil je al tijden een mooie terrasoverkapping laten maken, maar vind je het belangrijk dat dit duurzaam gebeurt door gebruik van hergebruikte materialen? Neem vandaag nog contact met ons op!’

Daarna komt de vraag hoe jouw ideale klant normaliter op zoek gaat naar een oplossing voor zijn probleem. Zoekt hij online, vraagt hij vrienden en bekenden, kijkt hij in de lokale kranten? Hoe beter je online en offline vindbaar bent, hoe sneller jouw ideale klant bij jou terecht zal komen.

 

3. Wat maakt jou onderscheidend?

Nu je weet wie jouw ideale klant is en hoe je hem/haar kunt bereiken, is de volgende stap ook heel belangrijk. Want hoe laat jij zien wat jou onderscheidt van de concurrentie? Hoe weet die potentiële nieuwe klant dat hij absoluut bij jou moet zijn en niet bij de timmerman, aannemer of glaszetter drie straten verderop? Het is aan jou om dit te laten zien! Zet dus eens helder op papier wat jou zo bijzonder maakt en bedenk hoe je dit het beste kunt laten zien. Ben jij een expert op het gebied van de modernste schildertechnieken? Weet jij precies hoe je houtwerk in monumentale woningen kunt renoveren? Dan zijn dat jouw Unique Selling Points, oftewel je USP’s. En die USP’s maken jou onderscheidend!

 

4. Laat je zien!

In principe kan iedereen een onderneming starten en bij de telefoon gaan zitten wachten tot er klanten bellen. Maar dan moeten die klanten wel weten dat jij er bent. Laat jezelf dus zien! Als je onze tweede tip hebt opgevolgd, weet je inmiddels waar je klanten zich bevinden. Zoeken jouw potentiële klanten voornamelijk online naar jouw expertise? Zorg dan dat je een heldere website hebt die goed gevonden wordt op de juiste zoektermen. Ben je een schilder uit Lutjegast met als specialisme glas in lood? Zorg dan dat je op die zoekwoorden bovenaan in de zoekresultaten terechtkomt. Heb je hier zelf geen of te weinig verstand van, vraag dan hulp aan een specialist.

Heb je al een paar mooie projecten op je naam staan, zet hier dan foto’s van op je site. Het liefst met beelden van voor en na. Hiermee kun je perfect laten zien wat je doet en hoe mooi het resultaat is geworden.

En de beste reclame is natuurlijk een recensie van een tevreden klant. Vraag dan ook altijd of je klanten een mooie review over je werk willen achterlaten op je website of social media. Een betere manier van gratis reclame is er haast niet te vinden!

 

Nu weet je hoe klanten kiezen voor jouw bedrijf. Wil je online vindbaar zijn in onze database speciaal voor vakmannen en -vrouwen, vraag dan het informatiepakket aan.

Laat een Reactie achter