Enorm veel ondernemers in de bouw hebben hetzelfde luxeprobleem: er komen meer opdrachten binnen dan er in de beschikbare tijd uitgevoerd kan worden. Op zich is dit natuurlijk een heel fijn gegeven, want niet iedereen in elke branche heeft dit ‘probleem’. Toch kan het ook erg vervelend zijn, zeker als je niet precies weet hoe je dit het beste kunt oplossen. Krijg jij ook meer aanvragen binnen dan je op dit moment aankunt? Wij geven handige tips!
Durf nee te zeggen
Elke ondernemer, met of zonder personeel in dienst, heeft een maximaal aantal uren die per week besteed kunnen worden aan opdrachten. En daarnaast doen veel ondernemers ook nog (een deel van) de administratie zelf, moet de inkoop geregeld worden en is er ook ruimte nodig voor een stukje nazorg. En dan zijn er ook nog opdrachten waar blijkt dat het aantal uren te laag is ingeschat, doordat er zaken aan het licht komen die de klus vertragen. Dan is het heel belangrijk om gewoon nee te durven zeggen. Juist tegen nieuwe klanten. Geef eerlijk aan dat er geen ruimte in de planning zit en ga samen kijken wanneer je rooster het wel weer toelaat.
Laat werkzaamheden aansluiten
Bijna elke ondernemer in de bouw werkt behoorlijk efficiënt. Toch kan dit misschien nog wel een stukje beter. Werk je met meerdere partijen samen aan dezelfde klus? Kijk dan hoe je die werkzaamheden zo optimaal mogelijk op elkaar kunt laten aansluiten. Dit kan een enorme tijdsbesparing opleveren, waardoor jij weer tijd overhoudt en ruimte krijgt om extra opdrachten aan te nemen.
Zoek naar degelijke samenwerkingen
Wanneer een klant voor jou kiest, doet hij dit meestal door eerdere ervaringen of doordat je bent aangeraden door een eerdere klant. Dan wil je die eerder geleverde kwaliteit dus ook waarmaken en borgen. Heb je nou zoveel aanvragen dat je het in je eentje niet meer kunt bolwerken, dan kun je op zoek gaan naar samenwerkingen met collega’s. Zorg er in dit geval wel voor dat ook die samenwerkingspartners eenzelfde staat van dienst hebben. Hiermee verzeker je jezelf en je klant ervan dat het geleverde werk van uitmuntende kwaliteit zal zijn, zoals deze van jou gewend is.
Controleer de oplevertijden
Wanneer je een nieuwe opdracht aanneemt, zal je klant of opdrachtgever in eerste instantie waarschijnlijk zo snel mogelijk om oplevering vragen. Dat klinkt misschien logisch, maar niet altijd realistisch. Ga dus altijd na of hier speling in zit en leg de agenda’s naast elkaar om te kijken waar jullie tot een overeenkomst kunnen komen. Zo kun je misschien toch nog die extra klus van een week erbij pakken!
Vergelijk je prijzen
Het is natuurlijk een groot compliment om te zien dat je meer aanvragen voor werk binnenkrijgt dan je agenda toelaat. Daarnaast is het ook een heel mooi moment om eens heel kritisch naar je prijzen te kijken en deze te vergelijken met je collega’s. Een structurele prijsverhoging is niet alleen heel logisch i.v.m. de prijsstijging van materialen, het laat ook zien dat jij jezelf serieus neemt als specialist in je vakgebied. En wanneer je meer geld vraagt, zal je misschien minder aanvragen krijgen, maar die opdrachten lever je wel in de juiste kwaliteit en ze betalen ook nog een stuk beter.
Trouwe klanten eerst
Hoe lastig het ook is om nieuwe aanvragen af te wijzen, besef wel dat je trouwe klanten enorm veel waard zijn. Ze komen niet voor niets keer op keer bij je terug en zij weten jouw werk al op waarde te schatten. Verkeer je dus in die luxepositie dat je een keuze moet maken, kies dan in eerste instantie voor je bestaande opdrachtgevers. Want hoe fijn nieuwe klanten ook zijn, er gaat ook enorm veel tijd en energie in zitten om hier een start te maken.
Wil je aan potentiële klanten laten zien dat jij een echte kwaliteitsvakman bent? Sluit je dan aan bij ons keurmerk. Vraag vrijblijvend het informatiepakket aan met meer informatie over het zijn van een keurmerkhouder of schrijf je gelijk in als Kwaliteitsvakman Keurmerkhouder.