Wanneer je als zelfstandige gaat werken als schilder, zijn er behoorlijk wat dingen om aan te denken. Denk bijvoorbeeld aan je eigen veiligheid tijdens de werkzaamheden, maar ook de sociale aspecten die komen kijken bij je opdrachtgevers. Om jou wat handige richtlijnen en handvatten te geven, hebben we dit blog voor jou geschreven!
Veilig werken als schilder
Allereerst is het natuurlijk van groot belang dat je overal waar je aan het werk gaat, je eigen veiligheid en die van je opdrachtgever op nummer één zet. Want zeker als schilder bevind je je regelmatig in een onveilige werkomgeving. Het is niet alleen een fysiek zwaar beroep, maar het risico op een ongeluk kan ook erg groot zijn. Belangrijk dus om dat risico voor jezelf zoveel mogelijk te beperken.
Natuurlijk is het ook essentieel hoe jij je werkplek, en dus de woon- of werkruimte van je opdrachtgever, inricht. Want hoe netter jij als schilder werkt, hoe makkelijker en beter je opdrachtgever tijdens de werkzaamheden er kan blijven leven en/of werken. Overleg alle mogelijkheden ook zeker voorafgaand aan de start van de klus en geef hierbij aan wat jij hiervoor van hem/haar nodig hebt.
Beperk het risico op ongevallen als je gaat werken als schilder
Eén van de meest voorkomende ongevallen die tijdens het werken als schilders plaatsvindt, is het vallen van bijvoorbeeld een ladder of steiger. Werk je op een hoogte vanaf 2,5 meter, dan is een veiligheidsharnas sowieso verplicht. En zorg ervoor dat wanneer je op een ladder werkt, je niet verder hoeft te reiken dan een armlengte om het risico op vallen te beperken.
Het werken op een ladder mag dagelijks maar twee uur, doordat het zo enorm intensief is. Let hier dus goed op en deel je verfklussen elke dag zo in, dat je je hier ook echt aan kunt houden!
Sociale aspecten als je aan de slag gaat als schilder
Als zelfstandig schilder werk je steeds weer bij andere mensen in huis. En waar je bij de ene opdrachtgever zowat wordt opgenomen in het gezin, blijft de relatie met de ander juist heel zakelijk en afstandelijk. Maar hoe ga je hier nou het beste mee om, want dat kan soms best wel lastig zijn.
Belangrijk is om voorafgaand aan de werkzaamheden een paar basisafspraken te maken. Is het bijvoorbeeld mogelijk om ergens in huis te schaften of hebben ze liever dat je dat in je werkbus doet? Is er een reservesleutel aanwezig voor wanneer jouw werkdag al klaar is, maar zij nog niet thuis zijn? Dit soort dingen vooraf bespreken schept helderheid en voorkomt irritaties. Leg jouw vragen op tafel en geef ook aan dat zij alles aan jou kunnen vragen, zodat er open communicatie ontstaat. Vergeet ook niet dat er tussentijds duidelijk gecommuniceerd moet worden, zodat de opdracht netjes volbracht kan worden.
Keurmerkhouder worden?
Met het Keurmerk Kwaliteitsvakman vind je makkelijker werk als schilder, krijg je promotiemateriaal en laat je aan je klanten zien dat je goed werk levert. Lees hier alles over de voordelen van het keurmerk.
Mischien nog een tip om de klant al in het voortraject mee te nemen zodat als je met een offerte komt “gebaseert op basisverfbestek en normenboek’ en al die dingen die je al hebt waargenomen en de klant heb laten zien tijdens de opname zodat de klant al een beeld heeft waar de problemen zijn en wat er aan gedaan wordt zodat de klant de prijs beter begrijpt en dit natuurlijk ook in de offerte laat terug komen met stelposten e.d. Want er zijn veel mensen die kunnen schilderen maar weinig mensen hebben verstand van wat er moet gebeuren voordat er geschilderd gaat worden.
Goede tip Hugo! Bedankt!