Gezien de huidige situatie in de wereld van de bouw besluiten steeds meer werknemers om als zzp’er aan de slag te gaan. Met de ervaring en kennis die je bij een (bouw)bedrijf hebt opgedaan, kan het ook zeker lonen om als zelfstandige verder te gaan. Om deze grote stap goed aan te pakken, zijn er wel een paar stappen die je moet volgen om succesvol te starten. Wij vertellen je waar je sowieso om moet denken!

 

Een degelijke voorbereiding

Voordat je als zzp’er in de bouw start, is het goed om eerst een degelijk marktonderzoek te houden. Daarbij hoort dus dat je goed kijkt naar je financiën, wie je concurrentie is en welke klanten je wilt gaan bedienen. Op basis hiervan kun je een bedrijfsplan opstellen, waarmee je – zo nodig – een lening kunt afsluiten dat je als startkapitaal gebruikt.

 

Inschrijven bij de KvK

Blijkt uit eerdergenoemd marktonderzoek dat het starten van een eenmanszaak in de bouw succesvol kan zijn, dan zul je je moeten inschrijven bij je plaatselijke Kamer van Koophandel. Na de inschrijving worden je gegevens automatisch doorgestuurd naar de belastingdienst en krijg je een btw-nummer. Deze heb je nodig voor je toekomstige belastingaangiften, net als het inschrijvingsnummer dat je van de KvK krijgt. De eerste stap naar een succesvol bedrijf is hierbij gezet!

 

De financiële kant

Wanneer uit het marktonderzoek is gebleken dat je een startkapitaal nodig hebt om je bedrijf te beginnen, kun je hiervoor een lening afsluiten bij de bank. Hiervoor heb je het bedrijfsplan nodig en een uiteenzetting van wat je waarvoor gaat gebruiken. Bijvoorbeeld hoeveel je nodig hebt voor gereedschap en apparatuur, de eventuele huur van een pand of loods en een bedrijfswagen. Ook heb je een zakelijke rekening nodig bij de bank. Kijk goed welke bank voor jou hierin het voordeligst is, want de tarieven voor een zakelijk account kunnen flink variëren.

Als laatste, maar zeker niet onbelangrijkste, zul je een uurtarief moeten bepalen. Bedenk hierbij goed dat je als zelfstandige alles zelf moet betalen, dus ook je arbeidsongeschiktheidsverzekering en pensioen. Je doet er verstandig aan om (een deel van) deze bedragen door te berekenen in je uurloon.

 

Een strakke administratie

Wanneer je voor het eerst aan de slag gaat als zzp’er in de bouw, dan zul je misschien ook voor het eerst je eigen administratie moeten voeren. En als je hier geen ervaring in hebt, kan dit nog wel eens knap lastig zijn. Je moet namelijk behoorlijk wat bijhouden, zoals al je aankopen en investeringen, maar ook de offertes en facturen naar je klanten en de betaalde en ontvangen btw. Ben je hier zelf niet sterk in, besteed dit dan zeker uit aan een ervaren boekhouder. Hij/zij weet precies wat je nodig hebt voor de aangiftes van btw en inkomstenbelasting. Meestal kun je hier ook terecht voor tips om aan het einde van het jaar nog de nodige aankopen te doen, zodat je in het volgende jaar niet meteen een flinke duit kwijt bent aan de belastingdienst. En uiteraard ook de nodige fiscale voordelen en aftrekposten waar je zelf misschien nooit aan had gedacht!

 

Verzeker jezelf!

In een van onze laatste blogs schreven we al over de verzekeringen die je nodig hebt als zzp’er in de bouw. Zeker wanneer je een starter bent, kun je tegen dingen aanlopen waar je goed voor verzekerd moet zijn. Om die onvoorziene dingen en bijbehorende kosten te verzekeren, raden wij sowieso een beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering aan, net als een arbeidsongeschiktheidsverzekering en ongevallenverzekering.

 

Zorg voor je oude dag

Mensen in loondienst krijgen over het algemeen een bijdrage in de maandelijkse pensioenpremie en/of zitten in een collectief pensioenfonds. Als zzp’er in de bouw zul je dit toch echt zelf moeten regelen. Tegenwoordig zijn er gelukkig ook diverse pensioenfondsen voor zelfstandig ondernemers, dus kijk vooral welke het beste bij jou past!

Laat een Reactie achter